Kaip praktiškai atrodo augalinė mityba?

Karts nuo karto vis kas nors paprašo pasidalinti, kaip visavertiškai maitintis augaliniu maistu. Per tuos metus, nuo kada dar tik pradėjau domėtis veganine mityba, iki dabar sukaupiau nemažai žinių šia tema. Išskirtinai augaliniu maistu maitinausi ir nėštumo, ir žindymo metu, taip maitinuosi ir dabar – intensyviai sportuodama. Augaliniu maistu visą savo gyvenimą maitinasi ir trimetė dukra. Mūsų sveikata puiki, imunitetas stiprus. Taigi patikrinau praktiškai tas visas teorines žinias, kurias kaupiau ne vienerius metus. O kelias į veganinę mitybą prasidėjo prieš kokius aštuonerius metus, kada dirbau leidyboje. Buvau žurnalo „Natūralioji medicina“ vyr. redaktorė, kūriau žurnalo turinį, bendravau su daugybe alternatyviais būdais sau padėjusių, save išgydžiusių žmonių. Žurnalistika buvo ta erdvė, kurioje galėjau lyginti išgirstą informaciją, turėjau priėjimą prie pirminių šaltinių. Esu labai labai dėkinga žurnalistikai ir leidėjams, su kuriais dirbau, nes ši sritis man atvėrė daug kelių. 

Taigi šiame įraše noriu pasidalinti, kaip praktiškai gali atrodyti visavertiška augalinė mityba. Pasidalinsiu tuo, ką pati valgau ir kodėl.

Pusryčiai

augalinis kokteilis
Vegan smoothie

Mano gaminami pusryčiai paprastai būna raw. Dažnai valgom per naktį vandenyje brinkintus ar kelias paras daigintus grikius. Turbūt daug kas nustebs – paprastai juos valgom vienus. Skonis – beskonis, ir dar įdomiau tai, kad visą dubenėlį tokių grikių noriai suvalgo ir trimetė dukra. Čia tiesiog pastebėjimas, kad žmonės įpranta prie skonio stipriklių, padažų ir nori valgydami justi intensyvius skonius. Ir tai nėra mums natūralu.

Dar dažnai valgom čija sėklų pudingą. Sėklas sumalu blenderyje, užpilu pienu. Valgom su šviežiom datulėm ar vaisiais, uogomis. Noriu paminėti, kad iš nemaltų sėklų daug sunkiau įsisavinti jose esančias medžiagas. Malti reikėtų prieš pat vartojimą – nesusmulkinkite keliems kartams iš anksto, nes pastovėjusios praras dalį naudingųjų medžiagų.

Dažnas svečias per pusryčius, o aš susiplaku ir po rytinių oro jogos pamokų – žalieji kokteiliai. Suplaku daaaaug saulėgrąžų daigų (perku juos iš „Žali žali“ – jie net ir atveža į namus, visada šviežius ir gražiai supakuotus), daigintų grikių, bananus, tuo metu turimas uogas (arba šviežias datules), įberiu kanapių baltymų miltelių (ypač po sporto treniruočių tinka, norint atkurti baltymų balansą), džiovintų dilgėlių miltelių (rudenį pati skinu ir džiovinu), moringos, raw kakavos, maca, kviečių želmenų miltelių, užpilu ryžių pienu. Kokteilius reikėtų gerti iškart suplaktus. Dar patarimas: kokteiliai geriau įsisavinami valgant su šaukštu, o ne geriant.

Pietūs

Pietums paprastai valgau košes, troškinius, sriubas. Gaminu su kruopomis, kurios pagal savo maistinį vertingumą yra pačios pačiausios: burnočio sėklos, bolivinė balanda, rudieji ryžiai, soros, raudonieji lęšiai. Daržovės – kuo įvairesnės, tuo geriau. Barstau kanapių, moliūgų sėklomis, džiovintų dilgėlių milteliais, valgau su daigais. Nevengiu ir tofu.

Kepu maistą retokai, o kai tai darau, naudoju nerafinuotą šalto spaudimo kokosų aliejų. 

augalinė mityba. sveika mityba
Buda bowl

Vakarienė

Vakarienei paprastai arba suvalgau daugiau vaisių, arba pasidarau sumuštinių su rugine bemiele becukre duona, avokadais, Himalajų druska (arba su ta pačia duona, tofu, raugintais agurkais).

Iš tikrųjų matau, kad mano vartojamas maistas lengvai pagaminamas. Per tiek laiko aš tiesiog atsirinkau maistingiausius produktus. Parduotuvėje nereikia ilgai galvoti, ką pirkti. Išimtys – tos dienos, kai norisi ilgiau pasisukioti virtuvėje. Nevaidinsiu, kad absoliučiai visada maitinuosi tik sveikai. Būna dienų, kai pasigaminu veganišką picą ar kokią kitą nesąmonę. Visgi pastebiu, kad tokio maisto norisi vis rečiau ir rečiau. Nors ir tada kai norisi, tikrai nesmerkiu savęs, sąmoningai priimu sprendimą suvalgyti. Man atrodo, kur kas svarbiau tai, ką mes valgome didžiąją laiko dalį, nei tai, ką suvalgome retkarčiais. 

Ką riboju:

  • Vengiu glitimo turinčio maisto.
  • Vengiu produktų, kurių sudėtyje yra mielių (mielės organizme skatina grybelinę terpę).
  • Vengiu balto rafinuoto cukraus (taip pat skatina grybelinę terpę), vietoj jo saikingai vartoju kokosų žiedų cukrų ar tamsų agavų sirupą (pastarasis vertingesnis nei šviesus).
  • Stengiuosi vartoti kuo mažiau termiškai apdoroto, rafinuoto maisto, kepto.
  • Kad nevartoju gyvūninės kilmės produktų, ir taip aišku :))

Vitaminai

Vitaminas D3

Nepriklausomai nuo to, ar maitinasi veganiškai, ar visavalgiškai, dauguma lietuvių stokoja vitamino D. Tai susiję su saulėtų dienų trūkumu mūsų krašte. Aš vartoju veganišką šio vitamino versiją – D3. Pastaruoju metu perku tabletėmis sau, o lašinamą – vaikui „Livinn“

B12

Su pertraukomis šį vitaminą taip pat reikia vartoti. Aš perku purškiamą „Fortivitum“.

Jodas

Jodo stokoja dauguma. Perku geros kokybės jodį parduotuvėje „Ajurveda visiems“.

Omega3

Šiuo atveju taip pat – nepriklausomai nuo to, kaip maitinatės – veganiškai ar visavalgiškai, būtina vartoti omega-3 papildus, nes šių riebiųjų rūgščių reikiamo kiekio šiandieniniame maiste tiesiog nėra ir tikrai reikiamo omega-3 ir omega-6 (pastarosios paprastai viršija normą, o svarbu palaikyti šių dviejų riebiųjų rūgščių pusiausvyrą) balanso su maistu nepavyks palaikyti. Aš vartoju „Zinzino“ augalinį omega-3 aliejų.

Jei norite pastiprinti imunitetą arba jei stokojate svarbių mikroelementų ir norisi gauti gerą jų dozę

  • Su lėtaeige sulčiaspaude spauskit kviečių želmenų sultis. Aš kviečius auginau ir pati, nors paprasčiau nusipirkti JGeros kokybės perku irgi iš „Žali žali“.
  • Su lėtaeige sulčiaspaude spauskit dilgėlių, agurkų, obuolių sultis.

Vanduo

Svarbu per dieną išgerti reikiamą kiekį vandens. Koks tas reikiamas kiekis? Savo kūno kilogramus dauginkit iš 0,035 (moterims) arba 0,037 (vyrams), ir gausit reikiamą skaičių.

Aš į vandenį dedu mineralinius akmenis ir parą palaikiusi geriu jų eliksyrus. Kam ši dalis atrodo mistika, praleiskit :)), o kam įdomu, skaitykit toliau. Tinka rožinis kvarcas (vidinei meilei skleistis), citrinas (sėkmei, materijai). Ką sudomino, daugiau informacijos šia tema skleidžia A. Ilgevičienė, M. Driukas. 

Dar sveika vandenį maišyti su ciberžole arba citrinų sultimis, gerti pusryčiams tuščiu skrandžiu.

Kas dar?

  • Šiltuoju periodu stengiuosi kuo daugiau vartoti sezoninių daržovių, vaisių, uogų. Man pasisekė – mano mama kiekvienais metais visko sodina, jai tai atsipalaidavimas. 
  • Man atrodo, kad svarbu vartoti kuo daugiau ekologiškai užauginto maisto, vietinės produkcijos.